Artikelen

Het belang van https / ssl voor je website

08-mei-2018

In het kort:

Het is belangrijk dat je website voor eind juli over zijn op https anders gaat het je bezoeker kosten, zou je potentieel niet aan de nieuwe AVG wetgeving voldoen en daarnaast zijn sommige gegevens in Google Analytics niet “betrouwbaar”.

Dit advies / artikel is gericht aan de eigenaren van op deze site vermeldde accommodaties, maar het geldt eigenlijk voor alle websites.

Melding Google Analytics probleem.

Eind vorig jaar ontving ik een email van een van de accommodaties op deze site dat ze in hun Google Analytics geen inkomende links (referrers) van de deze site meer zagen verschijnen.
Dit verschijnsel trad op sinds devogezen.nl gebruik maakt van een beveiligde verbinding (https).
Ik vond dit vreemd aangezien ik in mijn Google Analytics kan zien waar bezoekers naartoe gaan (d.m.v. een “Event”) en daarin stonden toch ongeveer 50 doorverwijzingen per maand naar de accommodatie website.

Ik heb als reactie gemaild en ik heb er verder niet meer aan gedacht.
Deze week zag ik echter hetzelfde effect op een egien site en na wat verder onderzoek ben ik achter de oorzaak gekomen.
 

Beveiligde verbinding voor deze website

devogezen.nl  is sinds september 2017r beveiligd met en “SSL certificaat”, de communicatie tussen onze server en de bezoeker verloopt versleuteld.
De bezoeker ziet in de adresbalk https:// staan en er verschijnt een groen “slotje: ten teken van een beveiligde verbinding.

Tot een paar jaar geleden was dit nog relatief duur, in sommige gevallen trager en eigenlijk alleen gebruikelijk voor banken, webshops e.d.
De tijden zijn echter veranderd en eigenlijk zouden alle sites tegenwoordig gebruik moeten maken van een versleutelde verbinding (dus https://www.devogezen.nl ipv http://www.devogezen.nl)
De benodigde certificaten zijn nagenoeg gratis, sites zijn in potentie sneller en komen potentieel hoger in de google ranking via een beveiligde verbinding.

Analytics https > http

Deze week kwam ik er achter dat bij een verwijzing van een beveiligde (https) naar een niet beveiligde (http) site, Google Analytics de bezoeker wel meetelt in de bezoekersaantallen, maar de bron / referrer verloren gaat.
Je kunt dan dus niet zien waar de bezoeker vandaan is gekomen.
De accommodaties die hun site niet via https berikbaar maken zien de verwijzingen vanaf devogezen.nl dus niet verschijnen in Analytics.

De websites waar devogezen.nl site naar verwijst.

Tot mijn grote verbazing bleek bij onderzoek dat 12 van de accommodaties waar deze site naar doorverwijst, (nog) niet beveiligd zijn met een certificaat.

Daarom een ongevraagd advies:

Eigenlijk zouden alle sites voor begin juli over moeten schakelen op https.
Vanaf dat moment gaat Chrome namelijk alle sites zonder die beveiliging als “onveilig” markeren (in de adresbalk).

https://security.googleblog.com/2018/02/a-secure-web-is-here-to-stay.html

Deze “onveilig” melding gaat waarschijnlijk bezoekers kosten omdat ze een site daardoor minder of niet vertrouwen en er een grotere kans is dat ze vertrekken.

AVG wetgeving

Behalve dat het gewoon veiliger is, komt er ook de AVG wetgeving aan per 25 Mei.
Volgens die wet moet iedere website die op een of andere manier gebruikers gegevens verwerkt (bij een contact-, reserveringsformulier of gastenboek geldt dit al) uitsluitend via https bereikbaar zijn.

Gewoon doen dus. :-)
 

Kosten

Overigens hoeft die omschakeling niet veel te kosten, SSL certificaten zijn tegenwoordig min of meer gratis. De kosten zitten meestal het werk van de omzetting en bij oudere sites moet soms ook nog wat aan de inhoud worden gedaan (technisch gezien).

https://letsencrypt.org/

Indien er zaken niet duidelijk zijn hoor ik het graag.
Voor de implementatie van een SSL certificaat kun je het beste contact opnemen met je webbouwer of hosting provider.

Timo Breumelhof

Het belang van https / ssl  voor je website
Categorieën: About