Google Analytics is de ideale tool om de bezoeken van de je website te analyseren.
Het is erg nuttig om te bekijken hoeveel een site wordt bezocht en hoe bezoekers de site gebruiken.
Een ding waar ik me zorgen over maakte in de statistieken van devogezen.nl was de "bounce rate".
Met de bounce rate probeert Google aan te geven welk percentage gebruikers een site meteen weer verlaat.
Meestal is een hoge bounce rate geen goed teken.
Standaard bepaalt Analytics de Bounce Rate nogal simpel, iedere gebruiker die maar één pagina bezoekt en daarna weer vertrekt telt mee in dit percentage.
Ik had al langere tijd het idee dat de gemiddelde bounce rate vooral zo hoog was omdat bezoekers via google op een detail pagina uitkomen, die lezen en weer vertrekken. Zo komt er veel verkeer binnen op de zoektermen "Fietsen in de Vogezen" & "MTB Vogezen".
Als de bezoekers die zo binnen komen en verder niet doorklikken de desbetreffende eerst pagina lezen is er weinig aan de hand, als ze de pagina verlaten zonder hem te lezen, dan heb je een probleem.
Dit is natuurlijk mede afhankelijk van het type website, maar in dit geval kun je concluderen dat de bezoeker die de tekst leest en vertrekt dus de informatie heeft gevonden die hij zocht.
Gelukkig kun je voor Google Analytics instellen dat een pagina pas wordt meegeteld bij de bounce rate als de bezoeker binnen een aantal seconden al vertrekt. Uitleg hier
Dit geeft een veel beter beeld van het percentage mensen dat een pagina "afwijst".
Ik ben er nu pas toe gekomen om dit ook voor devogezen.nl aan te passen (ik heb dit op 30 seconden ingesteld) en dat was erg verhelderend.
De bounce rate voor ik de code aanpaste zat tussen de 50 en 65 procent op www.devogezen.nl
Na de aangepaste meting is de bounce rate gezakt tot onder de 20%, wat in de praktijk een behoorlijk goede score is!